Bag ethvert problem er en frustreret drøm
 -Helsingung hjalp mig med at finde ud af, at jeg gerne vil være der mere for min familie. Og jeg gerne vil uddanne mig som pædagog.
Ung i Helsingung

Udgangspunktet for meget af vores arbejde handler om at etablere gode mål. Mål er beskrivelser af det, de unge, der kommer her, ønsker. Beskrivelser af destinationer, der fortæller noget om, hvor de unge gerne vil hen. Jo tydeligere du kan se, hvordan dit liv skal se ud, jo lettere er det at komme derhen. Det er en måde at skabe engagement i de unges liv og en måde at holde fokus på, at det er de unge, der er ekspert i deres liv. For at kunne hjælpe til at lave gode mål, kræver det, at vi undersøger de unges liv og interesserer os for, hvordan det ser ud for dem. Det betyder også, at vi tager udgangspunkt i de problemer, de unge kommer med. Især det de præsenterer som problemet. Og at vi træder et skridt tilbage og lader den unge føre vejen, mens vi sammen undersøger, hvad der virker og tager små skridt i den retning. De unge får mulighed for at gøre nogle erfaringer i nogle rammer, hvor de kan blive samlet op. Det kan somme tider komme tilbage og sige: ”Det virkede ikke”. Så samler vi op og undersøger, hvad vi så kan forsøge. Vi ved nemlig, at de unges er nødt til at tage ejerskab for løsningerne, hvis de skal kunne bruge dem til noget.  Det er ikke det samme som at være ligeglad, men i stedet udtryk for en tro på, at de unge godt kan og vil finde deres vej i at skabe forandring, hvis vi giver dem muligheden.

Samtidig ved vi også, at bag ethvert problem er en frustreret drøm. Problemet er afsættet til at bevæge sig videre, men forandringspotentialet er i drømmen om det bedre liv. Det er en af kernesætningerne i den løsningsfokuserede tilgang, som vi arbejder med.

Bag ethvert problem er en frustreret drøm
 -Helsingung hjalp mig med at finde ud af, at jeg gerne vil være der mere for min familie. Og jeg gerne vil uddanne mig som pædagog.
Ung i Helsingung

Udgangspunktet for meget af vores arbejde handler om at etablere gode mål. Mål er beskrivelser af det, de unge, der kommer her, ønsker. Beskrivelser af destinationer, der fortæller noget om, hvor de unge gerne vil hen. Jo tydeligere du kan se, hvordan dit liv skal se ud, jo lettere er det at komme derhen. Det er en måde at skabe engagement i de unges liv og en måde at holde fokus på, at det er de unge, der er ekspert i deres liv. For at kunne hjælpe til at lave gode mål, kræver det, at vi undersøger de unges liv og interesserer os for, hvordan det ser ud for dem. Det betyder også, at vi tager udgangspunkt i de problemer, de unge kommer med. Især det de præsenterer som problemet. Og at vi træder et skridt tilbage og lader den unge føre vejen, mens vi sammen undersøger, hvad der virker og tager små skridt i den retning. De unge får mulighed for at gøre nogle erfaringer i nogle rammer, hvor de kan blive samlet op. Det kan somme tider komme tilbage og sige: ”Det virkede ikke”. Så samler vi op og undersøger, hvad vi så kan forsøge. Vi ved nemlig, at de unges er nødt til at tage ejerskab for løsningerne, hvis de skal kunne bruge dem til noget.  Det er ikke det samme som at være ligeglad, men i stedet udtryk for en tro på, at de unge godt kan og vil finde deres vej i at skabe forandring, hvis vi giver dem muligheden.

Samtidig ved vi også, at bag ethvert problem er en frustreret drøm. Problemet er afsættet til at bevæge sig videre, men forandringspotentialet er i drømmen om det bedre liv. Det er en af kernesætningerne i den løsningsfokuserede tilgang, som vi arbejder med.

Bag ethvert problem er en frustreret drøm
 -Helsingung hjalp mig med at finde ud af, at jeg gerne vil være der mere for min familie. Og jeg gerne vil uddanne mig som pædagog.
Ung i Helsingung

Udgangspunktet for meget af vores arbejde handler om at etablere gode mål. Mål er beskrivelser af det, de unge, der kommer her, ønsker. Beskrivelser af destinationer, der fortæller noget om, hvor de unge gerne vil hen. Jo tydeligere du kan se, hvordan dit liv skal se ud, jo lettere er det at komme derhen. Det er en måde at skabe engagement i de unges liv og en måde at holde fokus på, at det er de unge, der er ekspert i deres liv. For at kunne hjælpe til at lave gode mål, kræver det, at vi undersøger de unges liv og interesserer os for, hvordan det ser ud for dem. Det betyder også, at vi tager udgangspunkt i de problemer, de unge kommer med. Især det de præsenterer som problemet. Og at vi træder et skridt tilbage og lader den unge føre vejen, mens vi sammen undersøger, hvad der virker og tager små skridt i den retning. De unge får mulighed for at gøre nogle erfaringer i nogle rammer, hvor de kan blive samlet op. Det kan somme tider komme tilbage og sige: ”Det virkede ikke”. Så samler vi op og undersøger, hvad vi så kan forsøge. Vi ved nemlig, at de unges er nødt til at tage ejerskab for løsningerne, hvis de skal kunne bruge dem til noget.  Det er ikke det samme som at være ligeglad, men i stedet udtryk for en tro på, at de unge godt kan og vil finde deres vej i at skabe forandring, hvis vi giver dem muligheden.

Samtidig ved vi også, at bag ethvert problem er en frustreret drøm. Problemet er afsættet til at bevæge sig videre, men forandringspotentialet er i drømmen om det bedre liv. Det er en af kernesætningerne i den løsningsfokuserede tilgang, som vi arbejder med.